Har nå sloss med WordPress og med issuu.com for å få inbedded filen her,  men har ikke fått det til.  Legger derfor midlertidig linken til pdf filen inntil jeg får det til.

Å studere kunst og lys er spennende, spesielt når vi må gå helt tilbake til år 1000.  Frem til 1400 tallet, var malerier stort sett flate og ikke så veldig realistiske. Skygge og lys var lagt inn, men med for lite kontrast til at det ga noen dybde virkning.  Så i begynnelsen av 1400 tallet begynner kunsten å ta en helt ny retning og malerier ble mer realistiske, mer detaljerte.  Olje maling gjorde at det var lettere å gradere fargene og blande dem på lerretet enn det man kunne med tempera, så materialene man hadde å jobbe med ble bedre.  Likevel er det spekulasjoner på om den brå endringen fra flatt til bilder med detaljer og dybde kan ha andre årsaker også.  At man begynte å bruke linser for å lettere kunne plassere ting og tang i rett forhold til hverandre er en teori.  En slags forfar til foto apparatet – camera obscura – gjorde det mulig å gi et oppned bilde av det man ønsket å male projisert direkte på lerretet.  Olje gjordet det lettere å manipulere detaljer inntil de var slik man ønsket det, noe som gjorde det lettere å få mange fler detaljer i bildene enn tidligere.  En annen teori er at hensikten med kunst lenge var sentrert rundt religion.  Man brukte ikke levende modeller, men malte ut fra hukommelsen og fantasi hvordan man ønsket å fremstille de religiøse motivene.  På 1300 tallet begynte kunsten å ta en annen retning.  Mange ønsket bilder av personer de kjente eller å portrettere prominente personer. Dette stilte mer krav til detaljer og likhet, ennnår man produserte ikoner og religiøs kunst.    Uansett hva årsaken var, så ser man en utvikling fra todimensjonal til illusjonen av tredimensjonal kunst og bevist bruk av lys og skygge for å få det til utvikle seg stødig fra 1400 tallet og frem til i dag.

LYSBRUK I PORTRETTER DE SISTE 1000 ÅRENE

Advertisements